Kurunda, Townsville en The Great Barriër Reef - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marina Horssen - WaarBenJij.nu Kurunda, Townsville en The Great Barriër Reef - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marina Horssen - WaarBenJij.nu

Kurunda, Townsville en The Great Barriër Reef

Door: Marina

Blijf op de hoogte en volg Marina

25 November 2012 | Australië, Townsville

We hebben een trip geboekt om naar Kurunda, hoog in de bergen, te gaan dus we worden om 10.00 uur opgehaald bij ons hotel. Heen gaan we omhoog met de skyrail wat hetzelfde is als een skigondeltje voor 6 personen. Langzaam glij je 7,5 km over het tropisch regenwoud en onderweg moeten we 2x overstappen en kunnen we een korte wandeling maken door het tropische regenwoud. Het is allemaal erg Indrukwekkend! Boven aangekomen, lopen we door het toeristische stadje Kurunda, wat zo'n 330 meter hoog ligt. Het is erg warm en vochtig, dus veel zweten en dus ook veel water drinken. Ik ga nog even het Koala Garden in en zie veel lome krokodillen, wombats , wallabies (kleine Kangaroe's), slangen, papagaaien in diverse felle kleuren en natuurlijk koalabeertjes (zie foto's). Het zijn allemaal dieren die bij ons alleen in de dierentuin voorkomen.
Om 15.30 uur vertrekken we met een historisch treintje weer terug naar Cairns. Het is een tocht van 2 uur, want er moet een groot hoogteverschil worden afgelegd.
De dag erna doen we het rustig aan en gaan we zwemmen in een groot openluchtzwembad midden in de stad en vlak bij de zee. Zomaar in de zee zwemmen hier in Australië kan niet; is veel te gevaarlijk omdat er gevaarlijke kwallen (stingers) en haaien zijn!

Vrijdag hebben we onze huurauto (een Toyota Camry) opgehaald en rijden we zuidwaarts naar Townsville. Hier hebben we een hotel geboekt en krijgen een kamer op de 11e verdieping met zeezicht. Zo, dat is mooi zeg! Een prachtig uitzicht op de zee en een voor de kust liggend eiland wat Magnetic Island heet. Kapitein Cook noemde het zo omdat hij in 1770 dacht dat het eiland een magnetische kracht bezat en daardoor zijn kompas verstoorde, tijdens zijn tocht langs de Australische oostkust. Townsville is zo'n 15 jaar geleden getroffen door 2 zware cyclonen waardoor een groot gedeelte van de stad verwoest is en grotendeels opnieuw is opgebouwd met een mooie boulevard (the Strand) met wuivende palmbomen, nieuwe hotels en appartementen. In de zee zijn 2 met netten afgeschermde stukken waar je wel veilig in de zee kan zwemmen. De zee is hartstikke warm met 29 graden. Het lijkt wel warm badwater!

Zondag, alweer onze laatste dag in Townsville gaan we snorkelen bij het Great Barriër Reef. Om 6.30 uur moeten we bij de boot, the Adrenaline, zijn. Er zijn zo'n 12 andere mensen aan boord waarvan een gedeelte gaat duiken en de meerderheid gaat snorkelen. Vlak na vertrek moet iedereen een formulier invullen en ondertekenen over je gezondheid (geen hart- en vaatziekten, astma of andere longziekten) want dan mag je niet snorkelen en al helemaal niet duiken. De duikers moeten een wetsuit aan en de snorkelaars een lycrasuit i.v.m. gevaarlijke kwallen en de UV straling van de zon. Die is hier nl. erg gevaarlijk!
We varen eerst naar Magnetic Island om daar nog een paar mensen op te halen en dan varen we op volle kracht de Oceaan op. Het is zo'n 75 km ver naar het Great Barriër Reef dus dat is meer dan 2 uur varen. De zee gaat flink tekeer en één vrouw hangt al snel kotsend boven een emmer. Drinken en allerlei hapjes en fruit staan klaar. Door de harde wind krijg ik nog een schaal met een soort krentenboterhammen (die hebben ze hier ook) over me heen! Als we er zijn, kleurt het water van donkerblauw naar azuurblauw; we zijn bij het rif aangekomen. De ervaren duikers hebben zich al in hun wetsuit gehesen, dus wij trekken onze lycrasuits, flippers en snorkelsets ook aan. En dan het water in! De begeleidende jongens hebben een lijn gemaakt in het water om je aan vast te houden. Ik ga als één van de eerste snorkelaars het water in en denk, dat doe ik gewoon even. Mis hoor, dit valt vies tegen door de flinke deining van het water krijg ik heel veel water binnen door mond en neus en raak in paniek.... Dus weer terug naar de boot. Ook Hugo heeft het zwaar (krijgt door een in eerste instantie kapotte luchtpijp ook veel zoutwater binnen) dus we krijgen van die slangen mee om op te drijven. Dat gaat een stuk beter en we zien eindelijk wat een prachtig koraalrif er onderwater is. Het is geweldig mooi, vooral 's-middags na de lunch als we voor de 2e keer gaan snorkelen. De zon schijnt dan loodrecht op het water en we zien zulke mooie, gekleurde tropische vissen en koraal. Soms ga je er heel dichtbij overheen, waarna weer een afgrond volgt, alsof je in een vliegtuig er vlak boven vliegt, maar dan onder water. Het lijkt wel of we in een aquarium zwemmen! Ineens zie ik een kleine haai diep onder ons over de zandbodem zwemmen! Maar niets aan de hand, deze is niet gevaarlijk, zeggen ze!
Veel te snel worden we weer door de toeter aan boord geroepen. Dit is een fantastische ervaring om te doen, maar vergis je niet, het is behoorlijk inspannend, en de bemanning aan boord controleert heel nauwkeurig of iedereen weer terug aan boord is (i.t.t. inde film Open Water!).
De terugreis is alweer begonnen en we zitten dit keer boven bij de kapitein lekker in de wind en in de schaduw. Eind van de middag zijn we weer veilig in de haven en zijn we een geweldige ervaring rijker.

Morgen, maandag vliegen we weer terug naar Sydney, naar mijn neef Bob en zijn vrouw Angie, waar we nog een paar dagen doorbrengen. Woensdag gaan we de grote vliegreis via Singapore weer maken en zijn dan donderdag (precies een maand later) weer in Nederland. Dan volgt ook het laatste verslag van onze Australië reis.

• 25 November 2012 - 16:11

Saskia:

Leuk verslag en prachtige foto's. Nog veel plezier deze laatste dagen, groetjes daar en prettige terugreis.
    xx Saskia & André

• 28 November 2012 - 21:27

Wil:

Hoi Marina en Hugo, ik heb net het hele reisverslag gelezen (was vergeten dat je de link had gestuurd en kwam hem gister tegen in mijn inbox). Wat hebben jullie veel gedaan zeg en Marina dat jij zo hoog durft .... Het was heel leuk om te lezen en de foto's erbij te zien. Ik denk dat jullie er een mooie herinnering bij hebben. Groetjes, Wil

• 29 November 2012 - 20:04

Jolanda:

hoi Marina en Hugo

Wat een avonturen maken jullie mee. Zo zwier je boven een regenwoud en zo sta je in de hotelkamer met geweldig uitzicht. Ik vind jullie er allebei ontspannen en uitgerust uitzien.
    geniet nog van de laatste dagen.

gr Jolanda