Alice Springs en Ayers Rock - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marina Horssen - WaarBenJij.nu Alice Springs en Ayers Rock - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Marina Horssen - WaarBenJij.nu

Alice Springs en Ayers Rock

Door: Hugo en Marina

Blijf op de hoogte en volg Marina

16 November 2012 | Australië, Alice Springs

Heerlijk even een paar dagen rust in Alice Springs! Het hotel Elkira is prima, alleen het internet werkt niet zo goed en is erg traag, dus het lukt ons tot nu toe nog niet om de video te uploaden op de weblog. Die komt dus nog z.s.m.!
Het valt ons overigens op dat hier in Australië iedereen al in de kerstsfeer is; winkels zijn al versierd, overal staan kerstbomen en wordt kerstkleding zoals zomerkleding en teenslippers verkocht. En is de kerstman op zaterdag 10 november al gearriveerd! Raar hoor om dat in zomersfeer bij 36+ graden mee te maken.

In Alice Springs zien we voor het eerst veel Aboriginals. Wat een vervelende, vieze, onaardige en niet echt knappe mensen zijn dat zeg! Overal op straat word je aangesproken of je niet iets wil kopen en als je daar vriendelijk voor bedankt, schreeuwen ze je na met van alles en nog wat. Één avond zaten we in een restaurant/bar te eten en toen kwam een voor hun beruchte Aboriginalvrouw langs en die werd door één van de barmensen met een brandslang weg de straat op gespoten! Dat is wel erg rigoureus vonden wij. Maar het zijn wel erg vreemde mensen die soms nogal nadrukkelijk aanwezig zijn en stinken als een bunzing!

Woensdag hebben we een auto gehuurd en zijn we naar de "School in the air" geweest. Deze school bestaat sinds 1951 met de bedoeling om kinderen van 5 t/m 14 jaar die in de Outback wonen binnen een straal van 1000 km (!) onderwijs te geven. Eerst ging dat via radiocontact (een bakkie) en tegenwoordig met computers via de webcam. Met 1000 km zitje bij ons al gauw ergens in Midden Europa of zo! Ze komen 3 á 4 keer per jaar bij elkaar in Alice. Wel heel goed dat dit bestaat, want die kinderen wonen erg afgelegen. Zoiets is er volgens mij alleen in Australië.

We hebben daarna de "Telegraph Station" bezocht. Dit waren de eerste huizen die er in Alice waren en dienden om berichten door te geven via morsecodes die kwamen uit Londen en doorgezonden werden naar Melbourne of Sydney. Dit gebeurde van 1872 tot 1932, waarna het een tehuis werd voor ongewenste "halfcast"-kinderen (blanke vader en aboriginalmoeder).

Op 15 november zijn we gereden naar Ayers Rock (Uluru volgens de Aboriginals), amper 500 km van Alice vandaan! Een prachtige rit door de woestijn (outback) en naarmate we dichter bij Ayers Rock kwamen werd de grond steeds roder, prachtig om te zien hoor! Maar toen we 's-avonds de zonsondergang gingen bekijken bij Ayers Rock, was het bewolkt en was de grote imposante rots in rode mist (door opstuiven van rood zand) gehuld.... dus dat viel wel een beetje tegen. De volgende ochtend (4 uur op!) was het zicht beter, maar bleef de zon het grootste deel van de tijd achter de bewolking, waarmee de zonsopgang ook niet was wat het moest wezen. Wel ontzettend commercieel allemaal, busladingen toeristen van diverse pluimage, duur Resort met stapelbedden, fors entree bij het park, kortom viel nogal tegen...!

Nu zitten we lekker 's-avonds aan het zwembad, aan het "diner" met aardige Duitsers (die heb je ook) weer terug in Alice Springs, waar we nog een paar dagen blijven om vervolgens maandag per vliegtuig naar Cairns te vertrekken.

• 16 November 2012 - 21:05

Hans Van Der Pluijm:

Zo te zien is het volop genieten daar in zomers Australie. Veel plezier nog

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Marina

Welkom op ons profiel! Binnenkort gaan wij een verre reis maken naar Australië. We gaan dus "Down Under" naar het zuidelijk halfrond en beginnen onze reis in Sydney waar we de eerste week op bezoek gaan bij familie. Daarna zijn we van plan om te reizen naar Melbourne, Adelaide, Alice Springs, Uluru, Cairns en Brisbane en tenslotte weer terug naar Sydney.

Actief sinds 23 Okt. 2012